نظافت سگ مالینویز یکی از دغدغه های صاحبان آن ها است. با توجه به اهمیت نظافت و شستشو در تامین سلامت حیوان و اعضای خانواده او، لازم است در این مورد دقت کافی صورت گیرد. نظافت سگ ها تابع اصول خاصی است که لازم است نسبت به آن آگاهی کافی وجود داشته باشد. کوتاهی در این مورد باعث آسیب دیدن حیوان در حین نظافت می شود.
شستشوی سگ ها را می توان به دو بخش کلی تقسیم نمود. بخش اول استحمام حیوان در بازه زمانی مطلوب و بخش دوم، شستن سگ بعد از دستشویی. توجه به نظافت حیوان در این دو مورد کاملا ضرورت دارد و لازم است به دقت و در اسرع وقت صورت گیرد.

شستن سگ مالینویز

نحوه شستن سگ مالینویز بعد از دستشویی

آموزش دستشویی یکی از تعلیمات اولیه محسوب می شود که سگ ها در سنین پایین با آن آشنا می شوند. چنانچه سگ مالینویز در زمان مناسب اصول لازم را در این رابطه یاد گرفته باشد، مراقبت های بعدی به سهولت انجام خواهد شد. با این وجود باز هم لازم است به محض انجام دفع توسط حیوان، نظافت ناحیه مقعد فورا انجام شود. زیرا هم شستشو برای صاحب حیوان راحت تر است و هم مانع از خشک شدن مدفوع و ایجاد خارش و ناراحتی برای سگ می شود.
شستن سگ بعد از دستشویی به وسیله چند دستمال مرطوب به راحتی انجام می شود. برای انجام درست این کار، بهتر است فرم بدن سگ به نحوی تنظیم شود که دسترسی و دید روی ناحیه مقعد وجود داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است رفع آلودگی ها به طور کامل صورت نگیرد.
پاک کردن مدفوع خشک شده از روی بدن سگ نیازمند تلاش بیشتری است. برای این کار می توان ناحیه مربوطه را با استفاده از یک دستمال پارچه ای و مقداری آب تمیز نمود. اگر این روش برای پاک کردن آلودگی ها کافی نباشد، می توان ناحیه مقعد را در وان حمام یا روشویی و با استفاده از جریان آب تمیز کرد. در این مرحله می توان از شامپو ها نیز کمک گرفت. برای انجام راحت تر کار لازم است مشغولیتی برای سگ در این هنگام در نظر گرفته شود.

شستن سگ مالینویز

نحوه حمام کردن سگ مالینویز

پروسه حمام کردن سگ مالینویز ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد اما اهمیت این کار به حدی است که تاخیر در آن توصیه نمی شود. چرا که کثیف بودن حیوان باعث بروز قارچ و مشکلات پوستی دیگری می شود و سلامتی او را به خطر می اندازد.
سگ مالینویز نسبت به نژادهای دیگر نیاز کمتری به استحمام دارد. زیرا شستن مکرر او موجب حذف شدن چربی های محافظ پوست شده و زمینه بروز امراض پوستی را افزایش می دهد. بهتر است پیش از ورود به حمام، موهای سگ برس زده شود تا موهای زائد و آلودگی ها و گرد و غبار نشسته بر روی حیوان کمتر شود. این کار زمان استحمام را کاهش داده و کار نظافت را تسهیل می نماید.
قبل از آغاز شستشو در حمام بهتر است گوش های حیوان توسط پنبه آغشته به روغن بسته شود تا مانع نفوذ آب به داخل گوش و عفونت های بعدی شود. پروسه شستشو باید با دقت و حوصله صورت گیرد تا همراهی حیوان را در پی داشته باشد. استفاده ازشامپوهای مخصوص برای نظافت سگ از سوزش چشم حیوان جلوگیری می کند و مانع از بد رفتاری او در حین شستشو می شود. همچنین با توجه به اینکه شامپوهای مخصوص دارای سطح PH مناسب برای پوست و موی سگ هستند، به کارگیری آنها از خشکی بیش از حد پوست مالینویز جلوگیری می کند.
نکته مهمی که در استفاده از شامپو وجود دارد این است که ریختن مستقیم مایع شستشو روی بدن سگ نادرست است. بهتر است ابتدا شامپو را داخل آب درون وان ریخته و سپس سگ را به داخل آن هدایت کرد. با به کار گیری این روش، بقایای شامپو بر روی پوست حیوان باقی نمانده و باعث بروز آلرژی نمی شود.
پس از پایان شستشو باید خیلی سریع اقدام به خشک کردن سگ با حوله و سشوار نمود. در غیر این صورت سگ مطابق با غرایز خود و با تکان دادن اندام خویش، سعی در خشک کردن خود خواهد کرد. این اتفاق اگر چه باعث خشک شدن سگ می شود اما؛ تمام فضا و افراد حاضر را خیس خواهد کرد.

 

نوشتن دیدگاه